Valikko Sulje

Niagara, Toronto ja pakoon Sandy-myrskyä

Sandy-myrsky muutti suunnitelmat

Tulimme Torontoon lauantaina iltapäivällä Montrealista, ja puolivälissä tuota runsaan 500 kilometrin ajoa alkoi hiljakseen sataa. Sade lisääntyi hiukan perille tullessamme, mutta sunnuntaiaamuna ei satanut ja maa oli kuivaa. Seurasimme silmä tarkkana television ennusteita Sandy-myrskyn liikkeistä. Tilanne alkoi vaikuttaa huolestuttavalta, sillä Sandy laajeni kaiken aikaa ja Kanadassa asiantuntijat alkoivat ennustella myös runsaita lumisateita myös eteläisessä Ontariossa Sandyn kohdatessa pohjoisesta puhaltavan kylmän rintaman.

Ennusteiden perusteella päätimme hyvin nopeasti muuttaa suunnitelmamme, ja lähdimme heti aamiaisen jälkeen ajamaan kohti Niagaraa, jonne maanantaina odotettiin kovien tuulien lisäksi kaatosadetta. Samana päivänä päätimme käydä myös Toronton keskustassaja läheä seuraavana aamuna heti aamiaisen jälkeen pakoon Sandya –  täydellistä myrskyä – kuten täällä tätä kirjoittaessa sanovat. Piti siis ehtiä sunnuntain kuluessa Niagaraan, Toronton keskustaan ja paikalliseen Dixie Outlet Malliin vähän täydentämään vaatevarastoamme matkalle. Samaan syssyyn tuli selväksi, että matkaisimme lähteen Erie-järven pohjoispuolelta, koska matka olisi parisataa kilometriä lyhyempi.

niagara horseshoe fall at its fullestNiagara, pakko nähdä Kanadan puolelta

Niagaraan ajoi meidän hotelliltamme Pearsonin lentokentän läheltä puolessatoista tunnissa. Ontario- ja Erie-järvien välisellä alueella olisimme varmasti poikenneet myös yhdelle lukuisista viinitiloista, mutta sateen alkaessa juuri niiden kohdilla päätimme ajaa suoraan putouksille. Sandy teki ylipäätään tyhjäksi yrittää käydä viinitiloilla New Yorkin osavaltion pohjoisosissa tai Erie-järven pohjoispuolella Kanadassa.

Muutoksen menetykset tietysti korvasi Niagara, jonka upeus alkoi paljastua heti, kun kävelimme parkkipaikaltamme Kanadan puoleiselle rannalle “American Fallsin” kohdalta, josta kuitenkin näkyi hyvin myös “Canadian Fallsiin” eli hevosenkenkäputoukseen (kuva vasemmalla).

people in usa watching the might of niagaraMitä lähemmäs hevosenkenkäputousta tulimme, sitä suurempi vaikutus putouksen valtavilla vesimäärillä oli. Oikealla on kuva hevosenkengästä ja sen reunalla Yhdysvaltain puolella olevista ihmisistä; korkeuden ja veden valtavan määrän näkee oitis.

water flowing like fluid glass over niagara shoulderMeistä suurin vaikutus putouksella on kuitenkin aivan sen ylärajalta, jossa vesi “taittuu” alaspäin paksuna kerroksen kuin sula lasi. Sitä on suorastaan pelottavaa katsella. Kanadan puolelta tämän näkee kaikkein parhaiten, koska sieltä näkee myös varsinaisen putouksen yläpuolella olevat portaat, joista vesi liukuu kohti jyrkkää pudotusta. Niagara on yksi ehdottomasti vaikuttavimmista luonnon nähtävyyksistä, joita olen kohdannut!

Niagara Fallsin kaupunki on sekin Kanadan puolella paljon suurempi ja varsinainen biletyspaikka verrattuna Yhdysvaltain puolen pienempään ja talousvaikeuksistakin kärsineeseen kaupunkisisareensa.

Sandy-myrskyn hiljentämä Toronto

CN Tower still visibleAjoimme Toronton keskustaan lyhyen Dixie Mallin pysähdyksen jälkeen, olihan tämä monien kehuma kaupunki nähtävä omin silmin. Kaupunkiin tullessamme satoi ja tuulikin alkoi voimistua, joten kadut olivat lähes autiot. Tietysti tuolta piti ottaa kuva kaupungin maamerkistä, CN Towerista, mutta torniin meno tuntui turhalta, ja varmasti ainakin Edge Walk oli silloin jo kielletty.

Kaupungin olemuksesta kertoo myös tämän jutun viimeinen kuva Toronton kesäisin varmasti erittäin vilkkaalta ja hauskalta Waterfront -alueelta: vain vaimoni sadetakissaan kävelee sateen pieksemällä laiturilla.
toronto waterfront and first signs of sandy the storm
Tätä juttua kirjoitan kuitenkin Detroitin alueella lännessä olevassa Livonian kaupungissa, jossa ei ainakaan vielä sada, ja tuulikin on vain kohtalaista.